Book Review, crime, Fiction, Mystery, Thriller

Hidden Iceland – Ragnar Jonasson

Ne intalnim din nou 🙂

Seria aceasta se cerea discutata de mult timp, insa am vrut sa termin și ultima carte ceea ce am reușit în sfârșit sa fac acum. Iar acum este momentul adevărului. Atenție, e cu spoiler parțial!

Sa incepem prin a spune ca am cumpărat aceste cărți dintr-un impuls de moment, cu doar putina cercetare în prealabil. Aveam o curiozitate în creștere despre genul literar cunoscut ca “nordic noir“. Curiozitatea și-a găsit răspuns într-un articol pe care l-am văzut despre Ragnar Jonasson. Ceea ce evident s-a materializat în seria “Hidden Iceland” adăugata la biblioteca mea. Nici o surpriza pana aici.

Nu cred ca v-am povestit prea multe despre mine, dar eu sunt o persoana destul de zen sau măcar încerc sa fiu. Tata îmi spunea când eram tânără ca sunt cu capul în nori, ceea ce este destul de adevărat, însă viață te mai învață sa te mai temperezi. Ei bine, evadarea mea din aceasta viață de adult poate sa fie oricare dintre variantele: natura, arta, cărți și filme fantasy, seriale Hallmark, desene animate duminica la cafea 🙂 ca orice om normal (nu?). Exista și reversul medaliei și anume atunci când parca ar merge ceva mai “dark and twisted” ceea ce ne aduce la subiectul de azi, genul “nordic noir” și în special aceste 3 cărți din seria “Hidden Iceland”. Pana la sfârșit sper sa înțelegeți nevoie acestei introduceri 😉

In mod organizat, sa va spun putin de ce am ales acest autor pentru inițierea mea în gen. Dacă îl căutați pe Ragnar Jonasson, veți găsi remarci de genul “Agatha Christie al Islandei”, adică mult marketing, va dați seama, însă baza acestor remarci vine de la faptul ca a tradus multe dintre cărțile Agathei Christie în islandeza. Dacă adaugi și faptul are studii de drept și chiar preda dreptul la Universitatea din Reykjavik, începe sa aibă cumva sens direcția literară. În plus este co-fondatorul Festivalului Icelandic Noir adresat scriitorilor de gen. Pe scurt, am zis ca e un bun început.

Desi mai are o serie intitulată “Dark Iceland”, dintr-un motiv oarecare am ales seria “Hidden Iceland”, probabil suna mai misterios. Aceasta include 3 cărți – “The Darkness”, “The Island” și “The Mist” – și mai este cunoscuta și ca seria Hulda după prenumele personajului principal. Toate trei citite în engleză pentru ca nu exista încă traduse în română.

Și acum sa vorbim despre partea importanta: cărțile!!! 🙂

“The Darkness”

Sperantele mele au fost deșarte când mi-am imaginat o traducere care nu deranjează. Eu am aceasta problema cu traducerile, și anume dacă simt ca nu suna cum trebuie, mă scoate din atmosfera și îmi pierd focusul asupra poveștii, cu multi nervi de rigoare. Desi se poate spune ca e decenta, se vede foarte mult influenta islandeza în sintaxa, în exprimare, în folosirea unor expresii sau cuvinte mai putin obișnuite. Parțial e de așteptat, însă e o foarte fina legătură între genul literar și alegerea abordării în exprimare. Sa nu mă pierd în detalii, poate discutam separat pe subiect. Ideea aici este ca din cauza traducerii, durează putin pana intri în atmosfera și povestea începe sa te prindă și sa curgă cumva natural.

Povestea în sine merge pe doua planuri: cea a Huldei ca și personaj principal, detectiv în pragul pensionarii care se lupta cu demonii ei (ii aflam pe parcurs) și crima pe care aceasta o investighează. Poveștile merg în paralel și pe parcurs afli nu doar informații care se Adaugă la puzzle-ul crimei, dar și detalii despre Hulda, despre viața și mai ales tragediile ei, despre cariera unei femei intr-o lume majoritar masculină, despre viață în Islanda și poate chiar și o nota optimista pentru finalul ei de cariera.

Per ansamblu, merge ca orice carte de gen și spre final ne dam seama cine este criminalul înaintea Huldei, ceea ce nu poate fi bine, dar te gândești ca e personajul principal, deci într-un final se va rezolva. Ei bine, șoc și groaza la acest final de carte pentru ca se termina în întuneric (conform titlului) cu Hulda îngropată de vie. SI evident ca nu ne mai anunță ce s-a întâmplat cu ea mai departe.

“The Island”

Cred ca va Imaginați ca eram putin dezorientate cu privire la continuarea seriei, dacă în prima parte a murit personajul principal. Dar am zis sa continuam.

Surpriza, personajul principal rămâne Hulda, doar ca vom merge înapoi cronologic, cu aproape 10 ani înainte. Interesanta abordare! Hulda mai tânără putin, la alt moment al vieții ei despre care deja știam câte ceva din prima carte, însă acum avem ocazia sa exploram sentimentele ei despre ceea ce se întâmplă. În plus, explorează și amintiri din copilăria ei nu foarte fericita și adaugă și o căutare a tatălui pe care nu l-a cunoscut niciodata. Singuratea ei se traduce metaforic în cazul pe care îl anchetează care este evident pe o insula (conform titlului), iar întreaga atmosfera nu este deloc prietenoasa.

Cumva mă așteptăm la ceva putin mai pozitiv, mai mult pe baza presupunerii mele ca primavara în Islanda va putea fi fundalul a ceva mai putin depresiv decât ceea ce s-a dovedit a fi. Acesta carte m-a terminat. De aceea și pauza lunga pana la a treia carte.

“The Mist”

Si iat-o pe Hulda alți aproape 10 ani mai devreme, într-unl dintre cele mai grele momente din viața ei, descriind perioada dinainte și după evenimentul în cauza. Evident multitudinea de sentimente va fi detaliata și cumva înțeleasă – desi mai am niște dubii. În ciuda poveștii în sine care se desfășoară în viață Huldei, crimele investigate și în special modul în care sunt povestite a fost mult mai activ. Și este ironic acest lucru, pentru ca baza lor sta în o senzație acută de claustrofobie și izolare în lunga și întunecata iarna islandeza. Însă modul în care creste tensiunea pana la momentul critic este exact cum ar trebui sa fie de la o carte de genul.

Aceasta a suplinit minusurile de la “The Island” și a terminat seria pe plus 🙂 Singurul semn de întrebare este numele cărții, care e mult mai vag decât primele, singura mențiune de legătură este undeva aproape de sfârșit intr-o foarte scurta remarca.

“A good book could transport her far, far away, to a different world, another country, another culture, where the climate was warmer and life was easier.”

Mai am eu si alte semne de intrebare, dar sunt mai mult obsesiv-compulsive și nu este cazul sa face un “muder board” ca sa legam firele între ele 🙂

Dacă mă întrebați de recomandare, am avut alta părere după fiecare carte, însă acum la sfârșitul seriei pot spune ca merita încercată.